Wat is een professional organizer?

In 2003 las ik voor het eerst over het beroep professional organizer en ik dacht meteen ‘dat ben ik’. Sindsdien heb ik mij verder verdiept en bekwaamd in dit prachtige vakgebied. Maar wat is en doet een professional organizer nou precies? Hoe kun je organizer worden en wat zijn mijn specialisaties?

Beroep met toekomst

Volgens de NBPO, de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers, luidt de definitie van ons vak als volgt:

“Professional organizers zijn specialisten in het aanbrengen van structuur in de breedste zin van het woord. Een professional organizer begeleidt en adviseert bij het creëren van orde en overzicht in tijd en ruimte.”

Zowel bij mensen thuis als bij instellingen en bedrijven schieten organizers te hulp bij mensen die het overzicht kwijt zijn en behoefte hebben aan meer ruimte en rust. In onze volle en drukke wereld zijn we onmisbaar. De Nationale Beroepengids noemt professional organizing dan ook een beroep met toekomst!

Specialisaties

Zelf heb ik me gespecialiseerd in mensen begeleiden hun informatie, e-mail, taken en agenda te ordenen en te organiseren. Daar gaan mijn boeken Stop de stapels en Grip op je e-mail over. Daarnaast coach ik mensen in rust en ruimte in hun hoofd, zodat je zonder stress lekker kunt werken. Daar lees je alles over in mijn boek Grip op je stress. Ik kom bij jou langs op je werkplek, of ik spreek je online. Samen brengen we alles op orde en bespreken we hoe je efficiënter en prettiger kunt werken.

Ik heb de post-HBO opleiding tot Senior Professional Organizer afgerond en ben geregistreerd als Master Register Professional Organizer, MRPO. Daarnaast studeerde ik online bij het Amerikaanse Institute for Challenging Disorganization, het ICD, over hoe je mensen met organisatievraagstukken het beste kunt begeleiden.

Samen aan de slag

Een professional organizer gaat altijd samen met jou aan de slag. Zo kan ik je begeleiden bij:

  • Orde aanbrengen in je e-mail, taken en agenda in Outlook.
  • Het ordenen van je digitale documenten.
  • Handig je aantekeningen of administratie verwerken.
  • Leren plannen op een manier die bij jou past.
  • Je concentratie verhogen en om gaan met onderbrekingen.
  • Efficiënter werken.

Basistraining

Ik hou van ons mooie vakgebied. Sinds jaar en dag ben ik actief voor de NBPO, zo was ik onder andere bestuurslid Educatie. Ook bezoek ik regelmatig de Britse beroepsvereniging, de APDO.

De NBPO verzorgt een Basistraining voor startende professional organizers, waar ik sinds 2012 een van de trainers ben. Ik vind het super leuk om startende collega’s te begeleiden. Om collega’s te helpen met het geven van trainingen schreef ik het boek Effectief training geven met 101 werkvormen voor trainingen en workshops over timemanagement, motivatie, organiseren en balans & energie.

Wil je meer weten over het vak van professional organizer of over hoe je het kunt worden? Bekijk dan het webinar dat ik hierover voor de NBPO verzorgde. Of lees de prachtige verhalen van klanten over de impact die een organizer op hun leven en werk hadden.

Heb jij ook behoefte aan meer orde en overzicht? Ik help je graag!

Door Annemiek Tigchelaar