Blog

Zo verslavend is e-mail

Wie is de baas over jouw e-mail? Regeert de e-mail jou? Als ik de verhalen om mij heen zo aan hoor is dat wat er veelal gebeurd. De e-mail pliept en hop daar gaat je aandacht naar het zojuist ontvangen bericht. Deels uit nieuwsgierigheid, maar ook omdat het idee hebt dat het wel eens een belangrijk mailtje zou kunnen zijn waar direct jouw reactie op gewenst is. Dit kan je het gevoel geven belangrijk, onmisbaar of waardevol te zijn (dit klinkt niet zo aardig, maar dat gebeurd er wel in je hoofd). Hierdoor hou je dit gedrag ook in stand: bij een volgend mailtje kijk je weer snel, want de ander zit vast op een reactie van jou te wachten! Zo raak je steeds verslaafder aan je e-mail.

Hoe ben jij zo verslaafd aan e-mail geworden?
Om de verslavende werking van e-mail te begrijpen wordt een vergelijking met het experiment van gedragspsycholoog B.F. Skinner ‘schema’s van bekrachtiging’ gebruikt. Dit gaat over de relatie tussen een handeling (in zijn geval een hongerige rat die aan een hendel trekt) en de beloning (eten). Skinner maakte onderscheid tussen:- vaste-ratiosschema’s van bekrachtiging: de rat krijgt na een vast aantal keer aan de hendel trekken zijn beloning – dit is na een tijdje geen verrassing meer.- variabele-ratioschema’s van bekrachtiging: de rat krijgt zijn beloning nadat hij een willekeurig aantal keren aan de hendel heeft getrokken, soms na 10 keer, soms na 200 keer – dit blijft spannend, want het is niet te voorspellen wanneer de beloning komt! De ratten gingen hier langer mee door!Vergelijk het met een fruitautomaat: als je van te voren zou weten dat je eerst tien keer zou verliezen vóórdat je een keer won, dan zou de lol er gauw af zijn.

Vergelijking met e-mail
Eigenlijk lijkt e-mail veel op gokken. Het meeste is troep (verliezen), maar zo af en toe krijg je een bericht wat je echt graag wilt hebben (winnen of het eten van de rat). Misschien goed nieuws, een leuk bericht of een boodschap waar je naar uit keek. We zijn zo blij met die onverwachte e-mail (je weet immers niet óf en wanneer dat leuke bericht komt), dat we verslaafd raken aan het controleren van onze e-mail waarbij we hopen op meer verrassingen. We blijven maar aan de hendel trekken (e-mail checken), totdat we een beloning krijgen!

En nu?
Het is goed om te weten en te begrijpen waar je e-mailverslaving vandaan komt. Nu is het aan jou om te proberen de verstoringen van e-mail te verminderen.

Deel dit bericht:
Annemiek TigchelaarZo verslavend is e-mail