Blog

Grip op je stress

Kun je je werkdruk verlagen? Kun je zelf grip krijgen op je stress? En wat kun je doen als je het te druk hebt of je je te druk maakt? Op deze, en vele andere vragen, krijg je antwoord in mijn nieuwe boek Grip op je stress.

Zelf aan de slag
Wie is er verantwoordelijk voor jouw stress? Jouw leidinggevende, collega’s, partner, computersysteem, klanten? Of ben je dat zelf? Het is misschien niet leuk om te horen, maar de enige die er iets aan kan doen dat ben jezelf. De hoogste tijd dus om zélf aan de slag te gaan met het verlagen van je werkdruk en stress. Gelukkig kun je veel doen om weer grip op je stress te krijgen. Met dit werkboek ga je zelf daadwerkelijk aan de slag om je werkdruk en stress te verlagen. Zo leer je je rust te vinden, meer energie en werkplezier te krijgen en efficiënter te werken.

Oefeningen
Dit boek gaat in op de vele factoren die van invloed zijn op jouw werkdruk. Bijvoorbeeld of je helder hebt wat je precies moet doen, of je je tijd goed indeelt, te veel te doen hebt, vaak wordt onderbroken in je werk, of je voldoende pauzes neemt, of je steun krijgt van collega’s en of je alles perfect wilt doen. Zo krijg je helder waar jouw werkdruk door wordt veroorzaakt. Bij elk hoofdstuk vind je één of meerdere oefeningen om zelf actief met het onderwerp aan de slag te gaan. Je leert je werkzaamheden te organiseren, grenzen aan te geven en je minder druk te maken. Je leert nee zeggen tegen een te hoge werkdruk en om te kiezen voor jezelf. Want er is genoeg dat jij zelf kunt doen om je werkdruk en de daaruit voortvloeiende werkstress te verlagen. Zo lukt het je om grip te krijgen op je stress!

Het boek is een prachtig verzameling van ruim 75 oefeningen om direct mee aan de slag te gaan!

Grip op je stress in 6 stappen
Dit boek bestaat uit zes delen. Elk deel begint met een letter uit het woord stress:

S          Scan je stress
T          Terugkeer van je energie
R          Rust creëren
E          Efficiënt je tijd gebruiken
S          Soepel werken
S          Stabiliseer

In het eerste deel vind je een scan en test om meer inzicht te krijgen in de hoogte en oorzaken van jouw werkdruk. Het tweede deel bied je mogelijkheden om je energieniveau en energiebalans te onderzoeken en te herstellen. Je vindt er mogelijkheden om meer te ontspannen. Hiermee leer je te herstellen van de schadelijke gevolgen die stress met zich meebrengt. Het derde deel gaat over rust creëren. Je leert je minder druk je maken en de rust in je hoofd te bewaren. In het vierde deel leer je efficiënt je tijd te gebruiken. Eerst breng je je taken op orde, waarna je prioriteiten leert stellen en leert plannen. Zo leer je optimaal je tijd te managen. Het vijfde deel gaat over soepel werken. Hoe zorg je voor voldoende concentratie, doorzettingsvermogen en voor minder onderbrekingen zodat je daadwerkelijk kunt doen wat je je had voorgenomen om te gaan doen. Ten slotte gaat het in het zesde deel over stabiliseren. Je leert al je plannen en goede voornemens uit dit boek vol te houden en maakt een plan voor het geval je terugvalt.

Elk hoofdstuk beslaat twee bladzijden. Het geeft een kort en krachtige uitleg over het onderwerp, met daarbij tips, quotes en stof tot nadenken. Daarna volgen één of meer oefeningen die jou de gelegenheid geven actief met deze onderwerpen aan de slag te gaan. De oefeningen kennen een grote variëteit. Sommige zijn pittig, andere creatiever of luchtiger, maar allemaal kunnen ze jou aan het nadenken zetten over oplossingen om jouw stress te verlagen. En dat is precies de bedoeling.

Voor wie
Dit boek is voor iedereen die het druk heeft. En in het bijzonder voor mensen die het té druk hebben, stress ervaren, het overzicht kwijt zijn, meer energie willen en meer grip willen op hun tijd, energie en stress. Het is erg geschikt voor mensen die tegen overspannenheid of een burn-out aan zitten en deze willen voorkomen.

Grip op je stress (Uitgeverij Thema, 2017 – 2e druk 2021)
€19,95 – 148 pagina’s
Bestellen

Deel dit bericht:
Annemiek TigchelaarGrip op je stress