Blog

Stop de stress

Veel mensen zijn druk. De werkdruk zoals die ervaren wordt door werknemers neemt jaarlijks toe. We zijn stress normaal gaan vinden en zijn gaan geloven dat het bij het leven hoort. Veel mensen houden zich op de been met de gedachte dat het nu misschien even heel druk is, maar dat dit gauw weer overgaat.

Gevaarlijk
Wat men meestal vergeet is dat langdurig leven met spanning en stress ongezond is en zelfs gevaarlijk kan zijn. Bij stress verhoogt het adrenaline gehalte in je lichaam wat je een constante staat van paraatheid geeft. Hierdoor kun je tijdelijk extra presteren (vechten of vluchten). Normaal gesproken duurt dit maar even en wordt het adrenaline peil daarna weer lager. Lukt dat echter niet doordat je blijft rennen van afspraak naar afspraak, dan kun je allerlei psychische en lichamelijke klachten ontwikkelen.

Loslaten
Voor velen is het lastig de opgebouwde spanning los te laten. Met een paar eenvoudige aanpassingen kun je je leven een stuk ontspannener maken. Hier enkele (planning)tips die je daarbij kunnen helpen:

  • Plan ruim. Houd bij elke afspraak rekening met voorbereidingstijd, uitwerktijd, reistijd en opruimtijd. Plan dus niet alleen al je afspraken in in je agenda, maar houd daaromheen extra tijd beschikbaar.
  • Houd rekening met onverwachte zaken en ad hoc werkzaamheden. Afhankelijk van je functie kan wel 40 tot 50% van je tijd worden opgeslokt door zaken die ‘even tussendoor’ komen! Denk daarbij aan vragen van collega’s, telefoontjes, storingen, klachten en natuurlijk e-mailberichten. Plan je agenda dus niet te vol.
  • Neem tussen twee klussen even rust. Al is het maar een minuutje naar buiten staren, even rekken en strekken of tien maal diep ademhalen.
  • Rond je (werk)dag bewust af door de dag even te overdenken en eventueel op te schrijven wat is blijven liggen. Zo kun je met een leeg hoofd tot rust komen.
  • Sleep je jezelf de hele dag door? Sta daar dan eens bewust bij stil. Wat maakt de dag voor jou zo zwaar? Zorg je goed genoeg voor jezelf? Doe je wat je leuk vindt? Wil je misschien te veel?
  • Zorg voor een goed overzicht van je vaste taken in de week – zowel thuis als op je werk. Goed plannen geeft je overzicht en overzicht geeft je rust!
Deel dit bericht:
Annemiek TigchelaarStop de stress