Blog

Nooit meer moeilijke taken uitstellen: zo doe je dat!

“In maart kreeg ik een brief van een penvriend uit de Verenigde Staten. Het was een mooie, inspirerende brief. Mijn penvriend bood zijn excuses aan: hij heeft het schrijven van de brief drie maanden uitgesteld. Ik nam me voor om zo snel mogelijk te antwoorden, maar… ik had geen inspiratie. En dus schoof ook ik het schrijven voor me uit. Eerst een week, toen nog een week… toen zette ik het op mijn to-do-lijst voor april. Toen voor mei… uiteindelijk heb ik de brief begin augustus geschreven en op de post gedaan.”

Bijna iedereen heeft wel zo’n taak die je voor je uit blijft schuiven. Uiteindelijk loop je er maanden mee rond en hoe langer het duurt, hoe groter en vervelender de taak lijkt. Terwijl je in praktijk de taak vaak zo hebt voltooid! Maar hoe komt het dan dat we taken op deze manier voor ons uit blijven schuiven? Daar zijn meerdere redenen voor, en elke reden heeft een eigen oplossing. In deze blog wil ik de belangrijkste redenen en bijbehorende oplossingen met je delen!

Reden 1: de taak is GROOT

Ik ken iemand die zijn huis gereed moet maken voor de verkoop. Het is een huis met achterstallig onderhoud. Er moet veel aan gebeuren. Zo veel, dat diegene het werk niet meer kon overzien. Hij had een planning gemaakt om in twee maanden het werk af te krijgen. Maar niet alleen was de planning na twee maanden niet gehaald, hij is na een paar weken zelfs gestopt met proberen. Dat komt omdat hij na die paar weken aankwam bij grote, moeilijke taken, waarvan hij geen idee had hoe hij ze aan moest pakken.

De oplossing: breek de taak op in kleine subtaken. Die kun je dan beetje bij beetje uitvoeren en voor je het weet is ook de grote klus geklaard! Zo kun je trouwens ook kleine hoeveelheden tijd veel nuttiger besteden. De vriend in kwestie kon in het kwartiertje dat hij ergens zat te wachten bijvoorbeeld de subtaak “boodschappenlijstje maken voor bouwmarkt” alvast doen.

Reden 2: je hebt geen idee hoe je de taak aan moet pakken

Diezelfde vriend wilde een lekkage verhelpen. Er was maar één probleem: hij had geen idee hoe hij dit moest doen. Niet weten hoe we een taak moeten aanpakken is een belangrijke oorzaak voor het blijven uitstellen. Maar echt zinnig is dat natuurlijk niet: als we er niets aan doen, dan weten we over een jaar nog steeds niet hoe we de taak moeten doen.

De oplossing: maak voor de taak een subtaak “uitzoeken hoe het moet gebeuren” en ga je bij jezelf na hoe je dit kunt uitzoeken. Misschien moet je wel even Googlen of praten met een specialist. Het is helemaal okay om iets niet te weten. Gelukkig kun je dingen die je nog niet weet alsnog leren.

Reden 3: je vindt de taak helemaal niet leuk om te doen

Soms is een taak zo vervelend, je weet precies wat er moet gebeuren en hoe je dat moet doen, maar om het dan ook echt te doen (dit hoor je trouwens vaak bij mensen die opruimen en/of schoonmaken uitstellen) … dat is een ander verhaal. kortom: je hebt er gewoon he-le-maal geen zin in!

De oplossing: motiveer jezelf. Okay, het is duidelijk – je gaat deze taak niet opeens leuk vinden. Maar misschien kun je jezelf wel motiveren. Bijvoorbeeld door de taak samen met een vriend of vriendin te doen, waardoor het doen minder vervelend wordt. Of door jezelf na afloop te belonen met iets waar je heel erg blij van wordt.

BONUSOPLOSSING: besteed de taak uit! Maar al te vaak denken we dat we alles zelf moeten doen. Maar soms is dat niet nodig, en soms is het ook nog eens helemaal niet handig. Om terug te komen op die vriend die bezig was met zijn huis… uiteindelijk heeft hij voor de lekkage (waar hij tegen die tijd al zo’n 12 uur aan had besteed) een klusser gebeld. Die klusser heeft het probleem snel en heel goedkoop kunnen oplossen. In de tijd die mijn bekende hiermee heeft bespaard, kon hij de klusser makkelijk betalen. Tijd is immers ook geld. Ook op het werk kun je dingen uitbesteden. Misschien vind jij het schrijven van facturen wel verschrikkelijk, maar doet jouw collega dit zonder enige moeite en kun jij hem of haar helpen door een taak die zij vervelend vinden te doen. Wees creatief, er is vaak veel meer mogelijk dan je denkt!


Deel dit bericht:
Annemiek TigchelaarNooit meer moeilijke taken uitstellen: zo doe je dat!