Blog

De gouden tip (of eigenlijk twee) tegen werkdruk

Wat noemen al mijn klanten als dé tip tegen werkdruk? Ik vertel het je in deze blog.

Tijd is eerlijk: we krijgen allemaal elke dag even veel. Wat je er mee doet is aan jou. En hoe je omgaat met de dagelijkse hectiek ook.  Er is een groot verschil tussen het druk hebben en je druk maken. Misschien heb je het drukker dan nodig? Bijvoorbeeld door niet met de juiste dingen bezig te zijn, door je tijd niet optimaal te gebruiken of doordat tijdvreters jouw tijd opsnoepen. Daarnaast kun je je druk máken, waardoor zaken voor jou zwaarder aanvoelen dan nodig. Als je je te druk maakt, ben je overbetrokken bij je werk, perfectionistisch, kun je geen nee-zeggen of heb je moeite met het loslaten van je werk.

Je ziet dat de druk die jij ervaart heel diverse oorzaken kan hebben. Het kan komen door de omgeving waarin jij werkt, denk aan de organisatie, cultuur en de aansturing binnen de organisatie. Ook kan de werkdruk komen door jouw functie; je hoeveelheid werk, je werktijden en de manier waarop jijzelf je werk organiseert. En ten slotte kan je werkdruk toenemen door jouw eigen persoonlijkheid en omstandigheden in je privéleven. Wil je weten hoe dat bij jou zit? Je krijgt meer inzicht met behulp van de gratis werkdrukscan.

Nou beloof ik je in deze blog dé gouden tip tegen een hoge werkdruk. Je begrijpt dat als bij werkdruk zoveel factoren een rol spelen en niet één gouden tip is. In mijn boek Grip op je stress heb ik zelfs 60 korte hoofdstukken nodig om je naar minder stress te leiden! In aanloop naar het boek heb ik vele oud klanten van mij gevraagd welke tips nou het beste werkten (echt een aanrader, superleuk om zoveel oud klanten te spreken!).  En wat blijkt: als er iets is dat rust geeft, dan is het overzicht. Bij bijna al mijn klanten is een van de eerste dingen die we doen overzicht creëren in alles wat er gedaan moet worden, door alles te noteren in een takensysteem en de e-mail te ordenen. Het brengt je hoofd tot rust; je hoeft niets meer te onthouden en je hoeft niet meer bang te zijn iets te vergeten of over het hoofd te zien.

Er was nog een tip die al mijn klanten noemden. Echt allemaal. Iets wat ze enorm was bijgebleven: begin de dag met het slikken van de kikker! Hierbij staat de kikker voor de vervelendste en moeilijkste taak die je moet doen op een dag. Begin je dag met het slikken van de kikker en er kan je niets ergers meer overkomen! De perfecte tip tegen uitstelgedrag.

Meer tips of inspiratie vind je in mijn boek Grip op je stress (uitgeverij Thema).

 

 

 

Deel dit bericht:
Annemiek TigchelaarDe gouden tip (of eigenlijk twee) tegen werkdruk